Portyk
politeistów

 start  PANTHΣION    ANTYK KONTRA CHRYSTIANIZM    BLOGOSFERA
Witamy, %1$s. Zaloguj się lub zarejestruj.
Sierpień 21, 2019, 22:12:34

News
Witaj w Portyku!
W razie problemów technicznych proszę o kontakt:
rutilius[m@łpa]pantheion.pl
Stats
10790 1271 238
: BorkowskiM
* subskrybuj RSS
Portyk  |  Pogaństwo  |  Filozofia (Moderator: Zoroastres)  |  Wątek: Filozofia Demokryta 0 i 1 Gość przegląda ten wątek.
: « 1 2 3 4 »
: Filozofia Demokryta  ( 11393 )

Zachęcamy do wzięcia udziału w dyskusji. Nie gryziemy! (za mocno)

Pacal II
Gość


« #30 : Luty 20, 2011, 10:30:41 »

Cóż, z tych z którymi ja miałem do czynienia to mogę polecić, chyba nawet dostępnych na stronie Senekę i Marka Aureliusza (tego ostatniego bardziej znam ;)).
Wolebor
Nymphus
**

Reputacja: 0
Offline Offline

U nas od: Wrzesień 06, 2009

[Pogaństwo] : 55


« #31 : Luty 20, 2011, 18:53:29 »

Przygotowałem część fragmentów Demokryta. Następnym razem wrzucę obszerniejsze jego fragmenty u Stobajosa, Plutarcha, Diogenesa.


Cytuj
ETYKA

Jest znakiem opanowania podporządkować się prawu, zwierzchnikowi i mądrzejszemu.

Cięzko jest być posłusznym komuś gorszemu.

Nie osiągnie się ani sztuki ani nauki jeśli [przedtem] nie będzie się uczyć.

Wielu takich, którzy nigdy nie uczyli się rozumu, żyje zgodnie z rozumem.

Dobro i prawda są te same dla wszystkich ludzi, natomiast dla każdego co innego jest przyjemne.

Właściwa miara we wszystkim jest czymś pięknym, natomiast nadmiar czy niedobór nie wydaje się czymś takim.

Ani [rozkosze] ciała, ani pieniądze nie są w stanie uszczęśliwić ludzi, lecz prawość i wszechstronna mądrość.

Przyczyną wykroczenia [moralnego] jest nieznajomość tego, co lepsze.

Trzeba być dobrym albo naśladować [to, co dobre].

Nie z obawy [przed karą], lecz z obowiązku trzeba unikać wykroczeń [moralnych].

Jest rzeczą wielką myśleć w nieszczęściu o obowiązku [moralnym].

Szczery żal z powodu obrzydłych czynów jest ratunkiem życia.

Nigdy nie będzie sprawiedliwym ten, kim całkowicie zawładnął pieniądz.

Usilnie dążyć należy do dzieł i czynów zgodnych z cnotą, a nie poprzestawać na słowach.

Rzeczy piękne [i dobre] poznają i dążą do nich [tylko] ci, którzy są do tego z natury uzdolnieni.

Szlachetność bydła domowego polega na dobrej jakości ich ciał, a szlachetność ludzi - na dobrym ustawieniu ich charakteru.

Lepiej ganić własne błędy niż cudze.

Brzydko jest zajmować się wiele cudzymi sprawami, a nie znać swoich.

Ci, którzy mają zrównoważony charakter, ci mają również uporządkowane życie.

Nie jest [jeszcze] dobrem, kiedy się nie czyni źle, ale kiedy się nie chce [źle czynić].

Należy dążyć nie do wielowiedztwa, lecz do wielomyślności.

Lepiej jest zastanowić się przed czynem, niż myśleć o nim później.

Cieszy się ktoś uznaniem albo się nie cieszy nie tylko na podstawie swoich cznów, ale i tego, co zamierzał robić.

Rozkosze w niestosownej chwili rodzą obrzydzenie.

Zbyt natrętne pożądanie czegoś zaślepia duszę na wszystko inne.

Tylko [taka] miłość jest uprawiana, która bez cienia występku dąży do rzeczy pięknych.

Dla ludzi nierozumnych lepiej jest, aby byli rządzeni, niżby mieli sami rządzić.

Sława i bogactwo bez rozumu są niepewnym nabytkiem.

Zdobyć pieniądze nie jest czymś bez pożytku; zdobyć je jednak w nieuczciwy sposób jest rzeczą najgorszą ze wszystkich.

Czymś wstrętnym jest naśladować złych i [ani razu] nie chcieć naśladować dobrych.

Fałszywi i obłudni są ci, którzy robią wszystko słowem, ale nie czynem.

Ten, kto spełnia jakiś brzydki czyn, sam przed samym sobą powinien się najpierw wstydzić.

Należy baczyć na złego człowieka, aby nie skorzystał z nadarzającej się sposobności [i nie uczynił nam nic złego].

Człowiek zazdrosny sam sobie zadaje ból jak największemu wrogowi.

Oznaki dobroczynności należy przyjmować tylko pod warunkiem, że się je odpłaci jeszcze większymi.

Dobroczyńcą nie jest ten, kto ogląda się na zapłatę, ale ten, kto bez żadnych ubocznych względów chce dobrze czynić.

Przyjaźń jednego roztropnego człowieka jest wartościowsza niż przyjaźń wszystkich głupców.

Nie byłoby warto żyć, gdyby się nie miało jednego dobrego przyjaciela.

Wydaje mi się, że kto nikogo nie kocha, ten przez nikogo nie jest kochany.

Piękno ciała jest czymś zwierzęcym, jeśli nie ma przy tym rozumu.

Przyjaciółmi nie są wszyscy, którzy są ze sobą spokrewnieni, lecz ci, którzy zgadzają się ze sobą co do tego, co [rzeczywiście] jest pożyteczne.

Godne człowieka jest nie śmiać się z nieszczęścia innych ludzi, ale im współczuć.

Dobro przychodzi z trudem tym, którzy go szukają, zło zaś [przychodzi samo] i tym, którzy go nieszukają.

Najgorszą hańbą dla mężczyzny jest być rządzonym przez kobietę.

Lepiej być chwalonym przez kogoś innego, niż samemu się chwalić.


(z języka greckiego i łaciny przełożył Bogdan Kupis)

« : Luty 20, 2011, 19:15:46 Wolebor »
Garrincha
Poganie
Leo


Reputacja: 0
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Grudzień 28, 2010

: 274



« #32 : Luty 20, 2011, 20:42:23 »

same mądre rzeczy. To jest szkoła stoicka?
Pacal II
Gość


« #33 : Luty 20, 2011, 20:53:16 »

Nie, w pewien sposób wręcz przeciwnie. Demokryt był atomistą, a inspirował się nim między innymi Epikur. Choć im więcej się czyta to różnice między stoikami a epikurejczykami, to te różnice nie wydają się znacznie mniej radykalne. Nawet hedonizmowi w tej klasycznej postaci jest dość daleko od tego współczesnego ;).
Garrincha
Poganie
Leo


Reputacja: 0
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Grudzień 28, 2010

: 274



« #34 : Luty 20, 2011, 22:00:08 »

 :D Pascalu II to gdzie i jak się przedstawiają myśli stoików w dobrym wydaniu? Bo niewiele na stronie Kritikos.pl lub Pantheonie owych odnalazłem
Pacal II
Gość


« #35 : Luty 20, 2011, 22:56:37 »

Po pierwsze, to Pacal nie Pascal. Jak znasz angielski to poniżej mały artykuł o owej postaci :D. Choć ostatnio się skłaniam, żeby zmienić nazwę*.
http://en.wikipedia.org/wiki/K%27inich_Janaab%27_Pakal
Co do myśli stoickiej to znalazłem na jakiejś stronie "Rozmyślania" Marka Aureliusza:
http://www.scribd.com/doc/10458778/Marek-Aureliusz-Rozmyslania
Raczej w dobrym, choć osobiście raczej odpowiada mi właśnie myśl atomistyczna/epikurejska. I czy stoicyzm to dobra recepta na depresję? Jak się ma cięższy moment w życiu to właśnie najlepiej spróbować jakoś początkowo wytrzymać, a jak się trochę polepszy to raczej bawić się i jakąś sobie rozrywkę znaleźć ;). Niby praca i nauka jest dobrym rozwiązaniem, ale człowiek w takim stanie często nie potrafi się nawet skupić na tych rzeczach. A tak to człowiek musi na tyle się tylko skupiać by z tą "zabawą" nie przecholować.

*- Jest taka możliwość?
Garrincha
Poganie
Leo


Reputacja: 0
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Grudzień 28, 2010

: 274



« #36 : Luty 20, 2011, 23:16:53 »

przepraszam Pacalu II. Święte słowa
Cytuj
początkowo wytrzymać, a jak się trochę polepszy to raczej bawić się i jakąś sobie rozrywkę znaleźć . Niby praca i nauka jest dobrym rozwiązaniem, ale człowiek w takim stanie często nie potrafi się nawet skupić na tych rzeczach.
własne doświadczenia takie wnioski nasuwają , ile masz lat w ogóle? Trzeba tylko " z głową" tak działać, bowiem to może doprowadzić do oszukiwania samego siebie, w rezultacie do popełniania rzeczy złych , niegodnych
Rutilius
Down here I'm god
Administrator
Heliodromus
*******

Reputacja: 3
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Pogaństwo - hellenizm] : 1546



« #37 : Luty 21, 2011, 00:14:05 »

Po pierwsze, to Pacal nie Pascal. Jak znasz angielski to poniżej mały artykuł o owej postaci :D. Choć ostatnio się skłaniam, żeby zmienić nazwę*.
*- Jest taka możliwość?
Samemu możesz chyba zmienic w profilu "zmianę wyświetlaną - dla innych", jeśli nie możesz, to daj znać na PM zmienię Ci. Ale logować byś się wtedy musiał przez starą nazwę. Zmiana nazwy i loginu wiąże się z resetem hasła - jest ono wysyłane na maila.
:D Pascalu II to gdzie i jak się przedstawiają myśli stoików w dobrym wydaniu? Bo niewiele na stronie Kritikos.pl lub Pantheonie owych odnalazłem
http://pantheion.pl/?art=Seneca_do_Lucyliusza_fragm
http://pantheion.pl/?art=Encheiridion
http://pantheion.pl/?art=M_Aureliusz_Rozmyslania

Garrincha
Poganie
Leo


Reputacja: 0
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Grudzień 28, 2010

: 274



« #38 : Luty 21, 2011, 00:18:08 »

Dziękuję Rutiliusie :)"Rozmyślania" już jakiś czas temu nabyłem i przeczytałem.Aż się w nich zakochałem  ;D chyba z większym dystansem muszę do nich podejść
Garrincha
Poganie
Leo


Reputacja: 0
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Grudzień 28, 2010

: 274



« #39 : Luty 21, 2011, 13:48:41 »

Zauważam także wśród Was taki trend, iż poniekąd gardzicie myślą stoicką. A przecież Julian Apostata raczej ku stoikom się skłaniał ::)
Pacal II
Gość


« #40 : Luty 21, 2011, 14:05:50 »

Skłaniał się też ku teurgii, którą część z nas pogardza też. Jednak chodzi o inne rzeczy, odszedł od chrześcijaństwa w którym był wychowany, dostrzegł słabości zarówno chrześcijaństwa jak i pogaństwa. Próbował naprawić to ostatnie. I tak właściwie wolę stoicyzm od neo-platonizmu. Był wielkim człowiekiem, choć nie za wszystko go lubię. Ale na pewno wolę poganina neo-platonistę czy stoika niż chrześcijanina ;).

Poza tym, jak się czyta myśl epikurejską czy choćby atomistyczną to jest to korzystanie z życia ale też z dozą rozsądku. Poza tym Epikur oddzielał przyjemności i te typu zdobywania wiedzy czy dyskusji uznawał za rozrywkę wyższej rangi.
Wolebor
Nymphus
**

Reputacja: 0
Offline Offline

U nas od: Wrzesień 06, 2009

[Pogaństwo] : 55


« #41 : Luty 21, 2011, 22:17:07 »

Przepisałem część fragmentów z 'Demokryta u Stobajosa' (w tłumaczeniu Bogdana Kupisa), odnoszących się do etyki.Oczywiście do dowolnego wykorzystania.

Cytuj
Obowiązki wobec państwa należy uważać ze wszystkich za najważniejsze, aby było dobrze rządzone. Nie należy występować przeciwko sprawiedliwości ani dopuszczać się gwałtu wobec dobra wspólnego.Dobrze rządzone państwo jest największą ostoją i wszystko jest w nim zawarte. Gdy ono prosperuje , prosperuje wszystko, a gdy ono chyli się do upadku, wszystko upada.

Podobnie jak ustanowione są prawa przeciw szkodliwym dzikim zwierzętom i gadom, tak też, uważam, należy postępować i wobec ludzi. Według praw przodków powinno się zabijać wroga państwa w każdym ustroju państwowym, w którym prawo tego nie zabrania. Zabraniają zaś tego świętości krajowe, przymierza i przysięgi.

Z natury rzeczy panowanie przystoi lepszemu.

Kiedy źli obywatele dochodzą do honorowych stanowisk, tym mniej są tego godni, im bardziej są niedbali i pełni głupoty i zuchwalstwa.

Przy istniejącej obecnie formie [ustroju] - powiada Demokryt - nie ma żadnego sposobu, aby ludzie stojący u steru rządów, choćby nawet byli najlepsi mogli uniknąć niesprawiedliwości. Nie wypada bowiem, aby [ten, kto stał u steru władzy, odpowiadał] przed kimś innym, a nie przed samym sobą [i aby ten, kto sprawował rządy nad innymi, za rok] dostał się pod władzę innych. Należałoby to raczej tak urządzić, aby ten, kto [sprawował władzę] i nie popełnił nic złego, jeśli nawet surowo karał przestępców, nie dostał się [później] pod ich władzę, ale żeby jakieś prawo, czy też coś innego stało po stronie tego, kto sprawiedliwie wykonywał [władzę].

Ludzie pamiętają bardziej popełnione [przez rządzących] przestępstwa niż ich dobre czyny. Całkiem słusznie. Podobnie bowiem, jak nie należy chwalić tego, kto oddaje powierzone mu na przechowanie pieniądze - ten zaś, kto nie oddaje, zasługuje na naganę i karę - tak też [nie należy chwalić] tego, kto stoi u władzy. Nie po to bowiem go wybrano, aby źle postępował, ale po to, aby postępował dobrze.

Przypadek jest szczodry, ale nie pewny, natura zaś jest samowystarczalna. Dlatego przy pomocy mniejszych, lecz pewniejszych środków odnosi ona zwycięstwo nad większymi obietnicami nadziei.

Bogowie dawali i dają ludziom  wszystkie dobra, tak dawniej, jak i teraz. Tylko tego, co złe, szkodliwe i niepożyteczne, Bogowie ani kiedyś nie dawali ludziom w darze, ani nie dają teraz, lecz ludzie sami powodują te rzeczy przez ślepotę umysłu i nierozwagę.

Tylko ci są Bogom mili, którzy znienawidzili niesprawiedliwość.

U ludzi z dobra wyrasta zło, jeśli ktoś nie nie umie dobrem kierować i dobrze się nim posługiwać. Nie byłoby słuszne zaliczać podobne rzeczy, do złych, ale raczej do dobrych. Dobrem, jeśli ktoś zechce, można się posługiwać i do obrony przed złem.

Od tych samych rzeczy, od których dobro pochodzi, możemy również doznać zła, ale też możemy uniknąć go. Np. głęboka woda może być bardzo pożyteczna, a jednocześnie bardzo szkodliwa; istnieje bowiem niebezpieczeństwo utonięcia. Wynaleziono na to sposób w postaci nauki pływania.

Nieustraszona mądrość jest najcenniejsza ze wszystkiego.

Szczęście i nieszczęście są w duszy.

Ten kto ma spokój ducha [i ciągle] dąży do czynów sprawiedliwych i zgodnych z prawem, jest pogodny, silny i beztroski dniem i nocą. Kto zaś lekceważy sprawiedliwość i nie spełnia tego, co do niego należy, u tego wszystko wywołuje niesmak, kiedy wspomina o czymś takim [tj. o swoich złych czynach], a on sam żyje w ciągłym strachu i dręczy samego siebie.

Ani dobra mowa nie zasłoni złego czynu, ani dobry czyn nie odniesie szkody na skutek zniesławiającej mowy.

Najgorsze ze wszystkiego, do czego można wychować młodzież, to lekkomyślność. Ona bowiem rodzi takie rozkosze, z których wywodzi się niegodziwość.

Jeżeli pozwolisz na to, aby dzieci się nie trudziły, to nie nauczą się ani czytać, ani pisać, ani muzyki, ani gimnastyki, ani tego, co w szczególności ma w sobie cnota, a mianowicie poczucia wstydu moralnego.Wstyd moralny bowiem zazwyczaj z tego wyrasta.

Lepszym nauczycielem cnoty okaże się ten, kto stosuje zachętę i przekonujące słowa, niż ten, kto stosuje prawo i przymus. W ukryciu będzie grzeszył ten, którego tylko prawo powstrzymywało od spełnienia czynu niegodziwego [na jawie]. Ten zaś, kto przez przekonywanie był na drodze obowiązku, nie popełni nic złego ani w ukryciu, ani na jawie. Dlatego też ten, kto działa rozsądnie i ze zrozumieniem rzeczy, ten będzie odważny i szczery.

Piękne rzeczy wypracować można dzięki długiej i uciążliwej nauce, złe natomiast owocują same bez trudu. Zmuszają bowiem często tego, który tego nie chce, aby był taki [zły]

Lepsze są nadzieje ludzi wykształconych niż bogactwo niewykształconych.

Wiele przyjemności powstaje z oglądania pięknych dzieł.

Nie każdą rozkosz należy wybierać, lecz tylko tę, [która pochodzi] z piękna [i od dobra]

Panowanie nad sobą u ojca jest najlepszym napomnieniem dla dzieci.

Umiarkowanie zwiększa radość i potęguje rozkosz.

Jeśli ktoś przekroczy właściwą miarę, wtedy najprzyjemniejsze rzeczy stają się najbardziej nieprzyjemnymi.

dla tych wszystkich, którzy oddają się przyjemnościom brzucha, przekraczając właściwą miarę w jedzeniu, piciu i przyjemnościach zmysłowych, przyjemności stają się krótkie i trwają tak długo, jak długo oni jedzą i piją, dolegliwości zaś [potem są] liczne. To pożądanie bowiem jest nastawione ciągle na te same rzeczy, a skoro tylko przyjdzie zaspokojenie pożądania, natychmiast przyjemność przemija i nie ma w nich niczego dobrego poza krótką rozkoszą, a [po jej zaspokojeniu] znów zjawia się potrzeba tego samego.

Chętnie podjęte trudy dają się znosić lżej niż te, które zostały podjęte niechętnie.

Ciągły trud z przyzwyczajenia staje się lżejszy.

Prawo chce wyświadczyć dobrodziejstwo życiu ludzi. Może jednak zrobić to tylko tym, którzy sami chcą tego doznać. Tylko tym, którzy go słuchają, okazuje ono całą swą moc.

Prawa nie przeszkadzałyby żyć każdemu, jak mu się podoba, gdyby jeden drugiemu nie chciał szkodzić. Zazdrość bowiem okazuje się początkiem niezgody.

Przed mądrym mężem stoi otworem cała ziemia. Ojczyzną szlachetnej duszy jest bowiem cały świat.

Wojna domowa jest nieszczęściem dla obu stron, albowiem i dla zwycięzców, i dla zwyciężonych wynikają te same straty.

Gdy możni zdecydują się poczynić ulgi tym, którzy nic nie posiadają, pomóc im oraz okazać im życzliwość, to w tym jest już litość, solidarność, zbratanie, wzajemna pomoc i zgoda obywateli i tyle innych korzyści, których nikt nie byłby w stanie wyliczyć.

Sprawiedliwość polega na czynieniu tego, co trzeba, niesprawiedliwość zaś nie na czynieniu tego, co trzeba, ale na odwracaniu się od tego.

Tym, którzy doznają niesprawiedliwości trzeba w miarę sił pomagać i nie dopuszczać do niej. Taki bowiem sposób postępowania jest sprawiedliwy i dobry, przeciwny zaś jest niesprawiedliwy i zły.

Nie trzeba się wstydzić innych ludzi bardziej niż samego siebie i nie wyrządzać więcej zła, jeśli go nikt nie doznaje, niż wtedy, kiedy doznają go wszyscy ludzie. Raczej trzeba wstydzić się samego siebie i to postawić jako prawo dla duszy: nie czynić nic niestosownego.

Strach wywołuje pochlebstwo, ale nie życzliwość.

Wspólna bieda jest gorsza od biedy pojedynczego człowieka, nie ma bowiem nadziei na pomoc.

Jest rzeczą nierozsądną nie poddać się koniecznościom życia.

Siła i uroda są cechami młodości, ozdobą zaś starości jest roztropność.

Starzec był kiedyś młody, niepewne zaś jest, czy młodzieniec osiągnie wiek starca. Osiągnięte dobro jest lepsze od przyszłego i niepewnego.


(Stobajos - Florilegium, Eclogae physicae, Eclogae ethicae)
Oribasios
Poganie
Leo


Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #42 : Luty 21, 2011, 23:29:17 »

Świetna robota, dzięki!
Dodałem do Pantheionu -> Etyka

Pacal II
Gość


« #43 : Luty 22, 2011, 14:18:32 »

Tylko nie pasuje mi za bardzo takie podejście, że od Bogów pochodzi tylko to co dobre. Dobro i zło to pojęcia względne przez ludzi obmyślone, zaś Bogowie są ponad tym. Oddają wartości typu miłość, sprawiedliwość, mądrość ale nie idee moralne.
Garrincha
Poganie
Leo


Reputacja: 0
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Grudzień 28, 2010

: 274



« #44 : Luty 22, 2011, 19:07:56 »

Racja, naszym zadaniem jest umiejętnie z tych mądrości korzystać. Przecież np . choroby noworodków dobrej,życzliwej każdemu pary. Kiedyś tak nawet myślałem sobie, że zło bardziej ciągnie do dobrych ludzi. a głupcy i ludzie źli mają szczęście czy to w postaci zdrowia bądź pracy itd.
Cytuj
Ten kto ma spokój ducha [i ciągle] dąży do czynów sprawiedliwych i zgodnych z prawem, jest pogodny, silny i beztroski dniem i nocą. Kto zaś lekceważy sprawiedliwość i nie spełnia tego, co do niego należy, u tego wszystko wywołuje niesmak, kiedy wspomina o czymś takim [tj. o swoich złych czynach], a on sam żyje w ciągłym strachu i dręczy samego siebie.
Jak np. w tym przypadku, ilu jest ludzi którzy nawet nie rozumieją co tu jest napisane a żyją z uśmiechem na ustach i wszelkie przykrości losu są im obce. Każdy człowiek chyba jest zmuszony znaleźć złoty środek
: « 1 2 3 4 »  
Portyk  |  Pogaństwo  |  Filozofia (Moderator: Zoroastres)  |  Wątek: Filozofia Demokryta
:  

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2011, Simple Machines
Mercury design by Bloc
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!
0.083155