Portyk
politeistów

 start  PANTHΣION    ANTYK KONTRA CHRYSTIANIZM    BLOGOSFERA
Witamy, %1$s. Zaloguj się lub zarejestruj.
Październik 23, 2018, 13:33:31

News
Witaj w Portyku!
W razie problemów technicznych proszę o kontakt:
rutilius[m@łpa]pantheion.pl
Stats
10790 1271 238
: BorkowskiM
* subskrybuj RSS
Portyk  |  Organizujmy się!  |  Olympeion (Moderator: Oribasios)  |  Wątek: Pogańska reformacja 0 i 1 Gość przegląda ten wątek.
: « 1 2 3 »
: Pogańska reformacja  ( 9433 )

Zachęcamy do wzięcia udziału w dyskusji. Nie gryziemy! (za mocno)

Pacal II
Gość


« #15 : Listopad 24, 2009, 21:37:42 »

Hm, a których bogów zaliczacie do dwunastu Olimpiczyków? Znalazłem wiele list, ale najczęściej występuje pod tą formą:
Zeus
Hera
Apollo
Artemida
Hermes
Hefajstos
Afrodyta
Demeter
Posejdon
Ares
Atena
Hestia

I tu się pojawia mały problem, wedle niektórych źródeł Hestia ustąpiła miejsca Dionizosowi. I oczywiście moglibyśmy teoretycznie kogoś wybrać, ale jak widzę w proponowanym przez was podziale na tygodnie widnieje zarówno Hestia jak i Dionizos. Wiem, że Salustios np. Sobotę podpodządkował Demeter chociażby, ale w naszych realiach Dionizos nieco bardziej pasuje :). Wiem, że to mały szczegół, ale skoro cały czas mówimy, że ograniczamy się do Olimpijczyków, to możnaby którąś wersję wybrać.
Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #16 : Listopad 24, 2009, 23:32:12 »

To dlatego, że z zestawienia zniknął Posejdon. Osobiście - w prywatnym modlitweniku - czczę go razem z bratem - w Czwartek.
Wydaje się on najbardziej przyrodniczym z Bogów, stąd pewnie Zaratustrze wypadł, ja za nim się zasugerowałem publikując na blogu swój modlitewnik, a potem już zapomniałem go dodać, mam nadzieję, ze mi wybaczy. Sądzę, że jest to Bóg, którego teologia wymaga porządnego przepracowania. Dla Greków, mających silną relację z morzem był niewątpliwie bardzo ważny, ale czy w dzisiejszych warunkach? jeszcze jest
Jest on jednocześnie tym, który "wstrząsa ziemią", a więc jest władcą najbardziej fundamentalnych podstaw przyrodniczych życia - żywiołów.

Druga sprawa, że termin Olimpijczycy nie ogranicza sie do Dwunastu,
vide http://www.theoi.com/greek-mythology/olympian-gods.html
Skupienie się na Dwunastu - jak zresztą sugeruje Salustios nie powinno być chyba dogmatyczne. Tak jak on to przedstawia, moim zdaniem może prowadzić to do swoistej depersonalizacji, sprowadzenie Bogów do archetypów. Tutaj trzeba wyważyć między dwiema skrajnościami: między logiką, która kusi spójnością i życiem, które lubi wykraczać poza logikę, jest zmienne i kapryśne. Niezbyy podoba mi się jego sprowadzenie innych Bogów do 'aspektów". Raczej określiłbym ich jako "potomstwo". W potomkach niektóre cechy ulegają wzmocnieniu, inne zanikowi.


Pacal II
Gość


« #17 : Listopad 25, 2009, 18:27:20 »

Cytuj
Jest on jednocześnie tym, który "wstrząsa ziemią", a więc jest władcą najbardziej fundamentalnych podstaw przyrodniczych życia - żywiołów.
Tak tymbardziej, że jako jeden z pięciu bogów czuwał nad jednym z klasycznych elementów. Hestia nad ziemią, Hera nad powietrzem, Atena nad eterem, Hefajstos nad ogniem, zaś Posejdon właśnie nad wodą. Z drugiej strony odpowiada on między innymi takim aspektom jak podróże czy gniew, którym się charakteryzuje. Wiem, że tych olimpijczyków było sporo, ale tych "dwunastu" było dwunastu, a nie trzynastu na przykład :/.
Rutilius
Down here I'm god
Administrator
Heliodromus
*******

Reputacja: 3
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Pogaństwo - hellenizm] : 1546



« #18 : Listopad 25, 2009, 19:43:02 »

Słusznie, nie zapominajmy o Posejdonie bo nam tak wygodnie!
Co do Dwunastki - mówiąc metaforycznie Hestia ustąpiła "ze stanowiska", ale zachowała tytuł "członkini honorowej" i jej miejsce w kulcie jest nie do pominięcia. Jest Boginią, która zstąpiła między ludzi - jak to trafnie opisał Oribasios w swej analizie maksymy "Czcij Hestię".

Pacal II
Gość


« #19 : Listopad 25, 2009, 20:17:56 »

No właśnie, a trzeba też się jaka jest geneza Dionizosa w greckiej mitologii. Jego kult przybył z Tracji i został włączony o wiele później niż inne bóstwa. Gdybym miał odczucić spośród Hestii, Posejdona czy Dionizosa jakiegoś boga, to chyba bym odrzucił tego ostatniego (co nie znaczy oczywiście, że nie lubię imprez czy wina :P). Sugerowałbym wzorem Salustiosa, Sobotę dać Demeter. Dionizos jest ważnym bóstwem ale raczej zmniejszyłbym go do rzędu Charyt, czy Asklepiosa. Oczywiście nie chcę się kłócić tylko najlepiej, żebyśmy poszli na jakąś ugodę. Trzeba jednak poczekać, aż wypowie się Oribazjos.

Oczywiście zgadzam się z tym, że nie możemy obedrzeć Bogów z ich cech występujących w mitach i zrównywać ich do bezosobowych aspektów. A co do tabeli, którą kiedyś zrobił Oribazjos, to przenoszę ją tu, lekko zmodyfikowaną według zamysłu:

Aspekt/element   Moc      Miłość         Umysł
Kreacja      Hefajstos – Ogień   Demeter – Sobota       Apollo – Niedziela
Ekspresja      Ares – Wtorek    Afrodyta – Piątek      Hermes – Środa
Ograniczanie   Zeus – Czwartek   Hera – Powietrze       Atena – Eter
Czuwanie      Posejdon – Woda   Artemida – Poniedziałek    Hestia – Ziemia
Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #20 : Listopad 27, 2009, 00:08:03 »

W tej tabeli chyba pomieszały się dni tygodnia z czymś innym...
Co do Dionizjosa, to wydaje mi się, że panteon bez niego zrobi się jakiś taki... surowy ?
Czy opozycja Apollo-Dionizos nie jest na tyle ważna, aby jednak nie wypraszać tego Boga z XII?

Pacal II
Gość


« #21 : Listopad 27, 2009, 09:09:03 »

Hmm, ale czy warto wypraszać Hestię, albo Posejdona? Chyba, że uznamy, iż Hestia jak to ujął Rutilius "zstąpiła między ludzi" i przez to jest nam tak bliska. A te dni i żywioły to są sfery które bogom podporządkował Salustios.
Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #22 : Grudzień 04, 2009, 13:44:30 »

Fakt, ale wtedy jest problem (trzeciorzędny) z "dwunastką", która sie robi "trzynastką".

Pacal II
Gość


« #23 : Grudzień 04, 2009, 16:28:15 »

Czyli kogo ty byś "wywalił"? Skoro nie Posejdona, nie Dionizosa i nie Hestię?
Rutilius
Down here I'm god
Administrator
Heliodromus
*******

Reputacja: 3
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Pogaństwo - hellenizm] : 1546



« #24 : Grudzień 04, 2009, 17:07:55 »

Wywalać?! No, uważaj, że Ciebie któryś z Bogów nie wywalił  :P
Nie rozumiem o co Wam chodzi. Hestia ustąpiła Dionizosowi i zajęła inną pozycję, poza XII i tyle.

Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #25 : Grudzień 16, 2009, 08:59:02 »

Musze powiedzieć, że ostatnimi czasy praktykowałem nieco przy pomocy modlitewnika Oribasiosa, i jeśli jesteś zainteresowany, to mam kilka uwag - poprawek.
Po kolei: Do Hestii i Hermesa
Jest "wieczne swe miejsce zajmujesz i cześć odwieczną odbierasz,"
Proponuję "wieczne swe miejsce zajmujesz i cześć odbierasz,"
Jest "Przybądź, przybądź do tego domostwa,"
Proponuję "Przybądź, przybądź do tego domu,"
- to uwagi stylistyczne, nie merytoryczne.

Do wszystkich Bogów
Mam pewne pomysły, co do większych zmian w tej modlitwie, ale są jeszcze niedojrzałe, więc poprzestanę na drobnych uwagach:
Jest: "Zeusie królu i dzierżący ziemię, kruczowłosy Posejdonie,
I ty królu podziemi, wielce potężne bóstwo,"
Proponuję: "Zeusie królu i dzierżący ziemię, kruczowłosy Posejdonie,
oraz ty królu podziemi, wielce potężne bóstwo, "
Jest "i ty promienny Fojbosie, który zamieszkujesz świętą ziemię Delf; "
Proponuję wyrzucić albo zastąpić innym epitetem: "który zamieszkujesz świętą ziemię Delf;"
Do Hery
"Spełniona małżonko Zeusa egidodzierżcy co świetną urodą jaśnieje" powinno być "jaśniejesz"
Do Afrodyty
Za dużo tam zdań zaczynających się na "I"
"i zawsze się śmiejesz cudnym obliczem,
i stąpasz po kwieciu cudownym i morze uśmierzasz"
Może tak:
""i zawsze się śmiejesz cudnym obliczem.
Która stąpasz po kwieciu cudownym i morze uśmierzasz"

Do Apollona
Przydało by się nieco zrytmizować tę modlitwę, brak jej harmonii, która winna charakteryzować zwłaszcza tego Boga.
Do Artemidy
czy to nie powtórzenie?: "Wspomagająca rodzące, odbierająca porody,"
No i ta "zbawiająca bogini," brzmi jakoś tak... wiesz
Do Aresa
trzeba sie zdecydować, w jakiej osobie jest ta modlitwa I os singul. czy I os. mnogiej
"usłysz mnie, ludzi stronniku,
ześlij z niebios na nasze żywoty moc Aresową,
bym zdołał odpędzić klęskę, gdy nad mą głową się zbierze,"

To na razie tyle.
A co z kalendarzem reformowanym?

Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #26 : Styczeń 17, 2010, 03:14:23 »

Dzięki za poprawki. Naniosę.
Dzisiaj właśnie usiadłem do kalendarza, ale sprawa jest nieco skomplikowana. Kalendarz ateński był mieszany - słoneczno-księżycowy, stąd nie ma tam typowych punktów związanych z symboliką przesileń/równonocy.
Gdyby ktoś chciał pomóc, to podaję moje założenia:
1. Przejście na rachubę słoneczną, powszechnie przyjętą.
2. "Obstawienie" najbardziej utrwalonych u nas dat świętami oryginalnymi o analogicznej wymowie,
np. początek listopada: Genesia/Anthesteria
dożynki - Haloa równonoc jesienną (23 września).
Sylwester (albo gdzieś w karnawale) -Kronia
Inna sprawa, zauważyłem, że w kalendarzu Hellenionu, na którym się opierałem brakuje święta ku czci Afrodyty, Aphrodisia, może dlatego, że nie znana jest data? Nie znalazłem nigdzie dokładnej daty, jedynie, że świętowano je na wiosnę. Można by je przenieść w okolice przesilenia letniego? 21-22 czerwca

3. Pozostałe święta. Oczywiście u Ateńczyków trochę za dużo było świąt na cześć Dionizosa i Demeter - co związane jest z ich rolniczym charakterem.
Pozostawić 1 góra 2 duże święta w miesiącu, dla poszczególnych Bogów. Pozostałe zredukować w randze. O ile duże święte - w przyszłości - można by obchodzić wspólnie, społecznie, to bohaterowie tych niższej rangi mogli być czczeni przez dodatkową modlitwę osobistą.
Moje propozycje - do dyskusji: Bóstwo patronujące miesiącowi i główne święto na cześć.
Styczeń - Zeus (Pandia, Olumpeia lub Bouphonia)
Luty - Hera (Theogamia)
Marzec - Apollo (Delphinia)
Kwiecień - Artemida (Mounukhia)
Maj - Hefajstos (Khalkeia)
Czerwiec - Afrodyta (Afrodyzje)
Lipiec - Atena (Panathenaia,Sunoikia)
Sierpień - Ares (? ~ Niketeria)
Wrzesień - Demeter (Haloa)
Październik - Hermes (?)
Listopad - Dionizjos (Anthesteria)
Grudzień - Posejdon (?Skira?)

Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #27 : Styczeń 20, 2010, 13:02:26 »

Sądzę, że jedno święto na każdego Boga to zbytnie uproszczenie. Np. Dionizos to nie tylko Bóg związany z Hadesem, zresztą to raczej uboczna jego cecha. Badziej by mi pasował do karnawału, nie sądzisz?

Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #28 : Styczeń 26, 2010, 15:21:39 »

Poprawiłem Modlitewnik reformowany na blogu.
Dla zainteresowanych przygotowałem plik pdf. Można sobie wydrukować dwustronnie, potem przeciąć w poprzek i złożyć jeszcze na pół - powstanie książeczka formatu A6.
Modlitwy idą w następującej kolejnosci
Otwierająca - do Hestii i Hermesa
Do wszystkich Bogów
i dalej według dni tygodnia
czw. Zeusa, Hera Posejdon
pt.  Afrodyta
sob. Dionizos
niedz. Apollo, Atena
pon. Artemida Hera
wtor. Ares, Hefajstos
śr. Hermes

Krwawy
Globalny moderator
Leo
*****

Reputacja: 4
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Grudzień 28, 2010

[Własnowierstwo helleńskie] : 447



« #29 : Listopad 02, 2011, 08:44:54 »

Nie mogę znaleźć uzasadnienia rozkładu dni tygodnia na Olympeionie.
http://olympeion.pl/node/5
czwartek, piątek, sobota, niedziela, poniedziałek, wtorek, środa
Dlaczego nie od poniedziałku? Szczerze mówiąc nie odpowiada mi początek tygodnia modlitewnego w czwartek. 
: « 1 2 3 »  
Portyk  |  Organizujmy się!  |  Olympeion (Moderator: Oribasios)  |  Wątek: Pogańska reformacja
:  

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2011, Simple Machines
Mercury design by Bloc
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!
0.074161