Portyk
politeistów

 start  PANTHΣION    ANTYK KONTRA CHRYSTIANIZM    BLOGOSFERA
Witamy, %1$s. Zaloguj się lub zarejestruj.
Wrzesień 26, 2018, 08:37:27

News
Witaj w Portyku!
W razie problemów technicznych proszę o kontakt:
rutilius[m@łpa]pantheion.pl
Stats
10790 1271 238
: BorkowskiM
* subskrybuj RSS
Portyk  |  Organizujmy się!  |  Olympeion (Moderator: Oribasios)  |  Wątek: Olympeion - czyli hellenizm reformowany 0 i 1 Gość przegląda ten wątek.
: 1 2 3 4 »
: Olympeion - czyli hellenizm reformowany  ( 10469 )

Zachęcamy do wzięcia udziału w dyskusji. Nie gryziemy! (za mocno)

Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« : Lipiec 01, 2010, 00:53:27 »

Zamieszczam poniżej adres strony, nad którą pracujemy z Oribasiosem, która ma stanowić propozycję reformowanej wersji hellenizmu. Będziemy wdzięczni za konstruktywną krytykę w tym wątku.
W dużej części są tam dawne teksty Orybasiosa, ale kilka tekstów nowych czy też przeformułowanych (programowych) też się znajdzie.

olympeion.nsx.pl
« : Sierpień 09, 2010, 01:45:43 Zaratustra »

Pacal II
Gość


« #1 : Lipiec 08, 2010, 17:24:32 »

Tak więc zaczną od krytyki ponieważ najpewniej ją jesteście najbardziej zaciekawieni ;).
1. Opisy Bogów są ciekawe zapewne dla kogoś kto chce wiedzieć jak religia grecka wyglądała. Trzeba się jednak zastanowić jakie miejsce zajmują bogowie w obecnym życiu jak nas inspirują i jaki jest ich wpływ.
2. Jeśli chodzi o Bogów i dni tygodnia to bardziej podobało mi się to co Oribazios zaproponował kiedyś, czyli:
Poniedziałek - Artemida, Demeter - Tu tak jak na stronie
Wtorek - Mars, Hefajstos - Atrybuty związane z siłą, rzemiosełm
Środa - Hermes, Hestia - Tu tak jak na stronie
Czwartek - Zeus, Posejdon, Hera - Bogowie związani z władzą, Oribazios kiedyś mówił że może to być taki dzień jak dla Żydów Sobota czy dla Muzułmanów piątek.
Piątek - Afrodyta - Piękno, Miłość
Sobota - Dionizos - zabawa, imprezy, picie
Niedziela - Apollo, Atena - związane z umysłem i kształceniem się intelektualnym.

Poza tym to strona jest bardzo dobra i teraz trzeba tylko znalźć sposób, żeby to jakoś wypromować.
Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #2 : Lipiec 13, 2010, 21:47:41 »

Co do 1) to zgoda, ale weź pod uwagę, że to wersja robocza, będzie rozwijana. Konkretne pomysły mile widziane.
Przede wszystkim przydałby się jakiś dobry grafik czy malarz, który popracowałby nad uwspółcześnioną ikonografię.
Co do 2), to może Oribasios odpowie.
Co do popularyzacji, to może poczekajmy, aż strona "nabierze nieco ciała", wiele jeszcze rzeczy jest do opracowania.

Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #3 : Lipiec 14, 2010, 20:50:17 »

Czyli jeśli chodzi o dni tygodnia kontrowersja dotyczy Ateny, Posejdona i Hefajstosa.
Co do Hefajstosa, to doszedłem do wniosku, że łączy go znacznie mniej z Aresem niż Afrodytą, stąd przeniesienie. Z Aresem łączy go może to, ze obaj nie byli zbyt szanowani, a chyba nie byłoby dobrze, aby z tego względu łączyć Bogów.
Co do Ateny: W kalendarzu greckim przynależał jej dzień przed dniem należnym (wespół z innymi) Hermesowi - chociaż nie był to cykl tygodniowy, a miesięczny. Drugi argument za połączeniem z Aresem podałem na stronie. Chociaż oczywiście w przypadku tej Bogini mamy dwa wyraźne aspekty i możemy podkreślić ten drugi. W mitologii była w konflikcie zarówno z Aresem jak i Apollinem. Tutaj jednak może dam się przekonać, gdyż z tym drugim łączyła ich bliskość z Dzeusem.
Wydaje się, że wiccanie wiążą ją z środą i poniedziałkiem, co mnie specjalnie nie przekonuje ;). Można by jeszcze inaczej i całą triadę kapitolińską czcić w czwartek.
Największy problem mam z Posejdonem, nie znalazłem tu jakichkolwiek wskazań tygodniowych. Jedyne co znalazłem to rozumowanie astrologiczne, że skoro dniem Ryb jest czwartek a Neptun jest planetą opiekuńczą Ryb, to Neptun opiekuje się czwartkiem. Ale to pomieszanie dwóch modeli astrologicznych - dawniej Rybami opiekował się Jowisz, a Jowisz to planeta czwartkowa.
W zasadzie trudno mi się zdecydować między Piątkiem (razem z Afrodytą łączył by ich aspekt morski, co jednak odpadło, gdy na piątek przeniosłem Hefajstosa). Sobotą (znowu naciągany aspekt morski łączący z Dionizosem, a czwartkiem.
« : Lipiec 14, 2010, 21:15:01 Oribasios »

Sophopeithes
Corax
*

Reputacja: 0
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Sierpień 26, 2010

: 1



« #4 : Wrzesień 19, 2010, 21:57:14 »

Chciałbym na wstępie podziękować autorom olymeionu za wykonaną pracę, przy opracowywaniu hellenizmu reformowanego który mnie zainteresował.
Od dłuższego czasu poszukuję swoją duchową przystań , przekopałem cała sieć i zapoznałem się z wieloma koncepcjami religijnymi - które mnie jednak nie zadowoliły.
Generalnie zawsze mnie pociągało do pogaństwa , jedyną rzeczą jaka mnie odstrasza w rekonstrucjoniźmie ,to to iż moim zdaniem w wielu wypadkach określenie
wspólnej tożsamości teologicznej jest posunięte zbyt daleko, nie ma miejsce na różnorodność poglądową i to mnie martwi.
Np. na olympeionie jest napisane że hellenistami nie będziecie nazywać ludzi którzy są ".. zwolennikami "miękkiego politeizmu"...", - uważam to za duży błąd.
Czyniąc w taki sposób ograniczacie ilość osób z , osób o różnym ujęciu teologicznym do jedynie słusznego, co mi przypomina bardziej KRK niż to czym zdaje się być pogaństwo helleńskie. Jestem zwolennikiem tego co jest opracowane  na olympeionie , uważam to za świetną robotę ale również jestem zwolennikiem "miękkiego politeizmu", oraz uprawiam jogę i medytacje , ale czy to naprawdę jest przeszkodą w czczeniu helleńskich bogów ?

"Nic nie spoczywa; Wszystko się porusza; Wszystko jest w ruchu; wszystko wibruje"
Asphodelus
Globalny moderator
Perses
*****

Reputacja: 2
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Marzec 19, 2010

[Politeizm Grecki (Hellenizm)] : 905


Bo ceną wolności jest wiedza.


« #5 : Wrzesień 19, 2010, 22:39:51 »

Witamy na pokładzie! Wprawdzie jestem też dośc początkującym skromnym hellenistą który pojawił się tu później niż założyciele ale postaram Ci co nieco objaśnic, sądzę że niezrozumialeś do końca zasad pogaństwa, otóż nie jest to takie sztywne jak KK ja np. wierzę w reinkarnację i jestem trochę pitagorejczykiem Pitagoras był wegetarianinem ale ja jem mięso wynika z tego to, że hellenizm nie ma jednej ''prawdy objawionej'' tylko bazuje na starych mitach, które potem brali w ''obrorty'' różni filozofowie. Jak zapewnw przeczytałeś hellenizm też dostrzega swoich Bogów w innych wiarach politeistycznych np. Dzeus=Perun (Oczywiście w przybliżeniu). Co do miękkiego politeizmu to zgadzam się akurat z Olympejonem, ja jestem np. raczej poli-panteistą, ale zawsze jest to poli Różnie można ich pojmowac ale musi byc ich wielu, bo to forum nie mogło by się nazywac ''portyk politeistów''  ;D

Stare na nowo się odradza... jak Fenix nieśmiertelny, ogniem fałsz wypala, by prawda na czystej ziemi zakwitła.
Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #6 : Wrzesień 19, 2010, 23:36:47 »

Przede wszystkim dziękuję za dobre słowo. I to jeszcze przed oficjalną premierą. Jest tu stary problem znalezienia złotego środka. Z jednej strony nie chcemy sztywnych dogmatów, do których zraził nas KrK, bo to dusi myślenie i jest narzędziem symbolicznej przemocy. Z drugiej strony powiedzenie, że każdy myśli to co chce i jest totalna wolność, jak w New Age etc. również zabija myślenie, bo nie ma dyskusji, skoro wszystko wolno.  Dlatego wolimy postawić sprawę mniej więcej tak: to a to przyjmujemy. Oczywiście Ty, nie musisz się z tym wszystkim zgadzać w 100%, ale przynajmniej musisz przemyśleć dlaczego się nie zgadzasz. Jest dyskusja, ferment, rozwój.
Ale kluczowe jest to, co napisał Asphodelus, hellenistyczna wizja świata jest zasadniczo pluralistyczna. Można być panteistą, monistą, ale trzeba te jedności metafizyczne umieścić na innym poziomie niż religia, niż Bogowie. Trudno być politeistą, gdy się twierdzi, że Afrodyta to to samo co Hestia i Atena.
P.S.
Pozwolę sobie jeszcze dodać, że co do nadmiernej otwartości hellenizmu, pisałem o tym w moim Przyczynku do poganoreformacji
« : Wrzesień 22, 2010, 15:07:24 Zaratustra »

Iselor
Poganie
Miles


Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Wrzesień 19, 2010

: 101



« #7 : Wrzesień 20, 2010, 21:04:35 »

Jestem w szoku. Był taki okres czasu kiedy się podłamałem bo myślałem że jestem jedynym hellenistą w Polsce:D No ale skoro w serwisie Grono.net (skąd mnie tu skierowali) spotkałem wyznawców bogów egipskich (szok) i shintoistów to było oczywistym że muszą być wyznawcy bogów greckich. Cieszę się że nie jestem sam!
Pozdrawiam!
Iselor
Rutilius
Down here I'm god
Administrator
Heliodromus
*******

Reputacja: 3
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Pogaństwo - hellenizm] : 1546



« #8 : Wrzesień 20, 2010, 22:06:50 »

Pewnie 120 by się jeszcze nie zebrało, ale z tuzin....
Miło by było, gdybyś napisał coś o sobie http://portyk.pantheion.pl/index.php?board=18.0

Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #9 : Wrzesień 23, 2010, 02:59:54 »

Myślę, że najważniejsze prace związane z olympeionem można uznać za zakończone. Oczywiście wiele elementów wymaga rozwinięcia, jednak to niezbędne minimum, które by uprawniało do zaproszenia na stronę już chyba jest. Jeśli uważacie, że coś jeszcze by się tam przydało, to będę wdzięczny za sugestie.
Do Rutiliusa mam natomiast dwie prośby:
1) podlinkowania olympeionu na pantheionie, najlepiej na stronie głównej, pod "współpraca" - no bo chyba nikt nie powie, że nie współpracujemy :D
2) wyodrębnienie w portyku działu dla olympeionu. Można tam od razu przenieść niniejszy wątek, jak też wątki z działu, który stanowił komentarze do mojego blogu (w ogóle warto by przemyśleć te działy, obecnie są chyba bezprzedmiotowe).


Pacal II
Gość


« #10 : Październik 25, 2010, 21:49:39 »

Odwołam się po raz kolejny do pomysłu z dniami postulując, że stara koncepcja Oribaziosa była lepsza.
Cytuj
Co do Hefajstosa, to doszedłem do wniosku, że łączy go znacznie mniej z Aresem niż Afrodytą, stąd przeniesienie. Z Aresem łączy go może to, ze obaj nie byli zbyt szanowani, a chyba nie byłoby dobrze, aby z tego względu łączyć Bogów.
Co do Ateny: W kalendarzu greckim przynależał jej dzień przed dniem należnym (wespół z innymi) Hermesowi - chociaż nie był to cykl tygodniowy, a miesięczny. Drugi argument za połączeniem z Aresem podałem na stronie. Chociaż oczywiście w przypadku tej Bogini mamy dwa wyraźne aspekty i możemy podkreślić ten drugi. W mitologii była w konflikcie zarówno z Aresem jak i Apollinem. Tutaj jednak może dam się przekonać, gdyż z tym drugim łączyła ich bliskość z Dzeusem.
Wydaje się, że wiccanie wiążą ją z środą i poniedziałkiem, co mnie specjalnie nie przekonuje Mrugnięcie. Można by jeszcze inaczej i całą triadę kapitolińską czcić w czwartek.
Hefajstosa z Aresem łączy aspekt męski, zarówno Ares jak i Hefajstos byli związani z siłą. Chociaż tego drugiego skupiała się głównie na kreacji to przecież siła którą prezentował Ares nie skupiała się wyłącznie na destrukcji służyła walce, która nawet w formie ofensywnej jest czasem potrzebna. Dodatkowo w tamtej wersji był dodatkowa opozycja damsko-męska, wtorek jako męski a bodajże piątek lub poniedziałek jak żeński.
Co do Ateny i Apolla to chyba nie muszę tłumaczyć jakie związki łączyły tych Bogów ;).
Cytuj
Największy problem mam z Posejdonem, nie znalazłem tu jakichkolwiek wskazań tygodniowych. Jedyne co znalazłem to rozumowanie astrologiczne, że skoro dniem Ryb jest czwartek a Neptun jest planetą opiekuńczą Ryb, to Neptun opiekuje się czwartkiem. Ale to pomieszanie dwóch modeli astrologicznych - dawniej Rybami opiekował się Jowisz, a Jowisz to planeta czwartkowa.
W zasadzie trudno mi się zdecydować między Piątkiem (razem z Afrodytą łączył by ich aspekt morski, co jednak odpadło, gdy na piątek przeniosłem Hefajstosa). Sobotą (znowu naciągany aspekt morski łączący z Dionizosem, a czwartkiem.
Myślę, że jednak Czwartek. Ten aspekt morski Dionizosa jest nieco naciągany, zaś aspekt władzy jest widoczny zarówno u Hery i Zeusa jak i właśnie u Posejdona. Czwartek stawałby się tutaj takim "dniem świętym" hellenistów, choć nie w takim stopniu jak w trzech wielkich religiach monoteistycznych.
Iselor
Poganie
Miles


Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Wrzesień 19, 2010

: 101



« #11 : Październik 26, 2010, 20:23:29 »

Wiem że pytanie może głupie....Ale jaki stosunek powinni mieć helleniści do bogów spoza głównej dwunastki, np. Nike, czy bogów wiatru itd.?
Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #12 : Październik 26, 2010, 21:15:16 »

Wiem że pytanie może głupie....Ale jaki stosunek powinni mieć helleniści do bogów spoza głównej dwunastki, np. Nike, czy bogów wiatru itd.?
Pytanie absolutnie nie jest głupie.
Skoro zapytujesz w wątku "hellenizm reformowany" to przyjmuję, że chodzi Ci o odpowiedź z tego właśnie "paradygmatu", a nie ściśle rekonstrukcjonistycznego. Jednym z założeń reformy Oribasiosa jest zapobieżenie rozpraszaniu się świadomości i kultu, stąd skupienie się na ścisłym gronie Olimpijczyków (powiedzmy 13). To nie oznacza oczywiście, że twierdzimy, iż inni Bogowie/Boginie nie istnieją czy nie działają. Sądzę jednak, że działają jako siły pomocnicze dla głównych Bóstw. Ich natura jest zwykle uszczegółowieniem natury ich rodziców, wyraża jakiś aspekt ich mocy.
Osobiście wychodzę od panteizmu, czyli przekonania, iż cały wszechświat jest boski, jest więc zapewne nieskończona liczba Bóstw. Olimpijczycy jednak mają tu szczególną rolę - kierowniczą, jeśli tak można powiedzieć - i jako ideały. Nie jest złe znać imiona pomniejszych bóstw, świat zaludniony w ten sposób (należaloby chyba powiedzieć zabóstwiony) jest pełniejszy i barwniejszy. Mogą być zatem elementem światopoglądu. Sądzę jednak, że systematyczne praktyki religijne powinny się skupiać na najważniejszych.
« : Październik 26, 2010, 21:26:04 Zaratustra »

Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #13 : Październik 26, 2010, 21:34:51 »

Odwołam się po raz kolejny do pomysłu z dniami postulując, że stara koncepcja Oribaziosa była lepsza.
Dopiero od pewnego czasu praktykuję nowym modelem i daję sobie jeszcze trochę czasu, zanim się wypowiem. Z całą pewnością Bóstwa są bardziej równomiernie rozłożone.
Aresa z Ateną też łączy aspekt siły i walki, ewentualnie bardziej fizycznej i duchowej. Atena jest Boginią mądrości, ale zauważ, że przedstawia się ją z włócznią, w hymnie Muzajosa określa się ją jako "wzniecającą spory". W parze z Aresem jest więc siłą ukierunkowującą, niczym oficer sztabowy.
Jeśli chodzi o opozycję płciową, to w greckim panteonie nie jest to tak prosto, że męscy bogowie są zawsze bardziej "macho" a Boginie szczególnie łagodne.
Co do czwartkowego Posejdona mógłbym się zgodzić, ale ostatecznie wypowiem się po pewnym czasie praktyki. - zasadniczo temu właśnie ma służyć ten podział - codziennej modlitwie, stąd musi być też w pewnym sensie praktyczny, nie tylko teoretycznie logiczny.

Pacal II
Gość


« #14 : Październik 28, 2010, 20:24:03 »

Napisane jest, że w środę odmawiamy hymn do Hestii i Hermesa, ale jak się kliknie na środę to mamy sam hymn do Hermesa :/

P.S.
Wiem, że sam nakierowałem te heraklitańskie przeciwieństwa na ich obecny kształt, lecz teraz gdy patrzę to myślę sobie,  że może jednak stary model był lepszy
Posejdon-Atena
Hermes-Hestia
Ares-Afrodyta
Apollo-Dionizos
Hera-Artemida
Hefajstos-Demeter
Bo tak właściwie to na czym polega opozycja Artemida-Apollo?
« : Październik 28, 2010, 20:52:02 Pacal II »
: 1 2 3 4 »  
Portyk  |  Organizujmy się!  |  Olympeion (Moderator: Oribasios)  |  Wątek: Olympeion - czyli hellenizm reformowany
:  

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2011, Simple Machines
Mercury design by Bloc
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!
0.088170