Portyk
politeistów

 start  PANTHΣION    ANTYK KONTRA CHRYSTIANIZM    BLOGOSFERA
Witamy, %1$s. Zaloguj się lub zarejestruj.
Wrzesień 25, 2018, 09:39:00

News
Witaj w Portyku!
W razie problemów technicznych proszę o kontakt:
rutilius[m@łpa]pantheion.pl
Stats
10790 1271 238
: BorkowskiM
* subskrybuj RSS
Portyk  |  Organizujmy się!  |  Olympeion (Moderator: Oribasios)  |  Wątek: Olympeion - czyli hellenizm reformowany 0 i 1 Gość przegląda ten wątek.
: « 1 2 3 4 »
: Olympeion - czyli hellenizm reformowany  ( 10374 )

Zachęcamy do wzięcia udziału w dyskusji. Nie gryziemy! (za mocno)

Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #15 : Październik 29, 2010, 01:06:13 »

Napisane jest, że w środę odmawiamy hymn do Hestii i Hermesa, ale jak się kliknie na środę to mamy sam hymn do Hermesa :/
Z hymnami do Hestii w ogóle jest bieda (podobnie jak z Aresem i Hefajstosem. Więc może napiszesz jakiś, albo przetłumaczysz? Póki co, można od biedy odmawiać miesięczny.
Bo tak właściwie to na czym polega opozycja Artemida-Apollo?
Moim zdaniem bardzo wyraźna: Artemida -sfera natury, Apollo - sfera kultury.

Pacal II
Gość


« #16 : Październik 29, 2010, 09:57:43 »

Przybądź do mnie Hestio
Zamieszkać w mym pięknym domu
Niech ciepłe uczucia i przyjaźń przybędą też z tobą
Obdaruj nas swym intelektem
Swą energią, swą pasją
Połącz się z nami w dobrej wierze
Zapal ogień w moim sercu
Płoń zawsze w mojej duszy
Witamy się i pamiętamy o tobie

Bazowałem się na rzymskim hymnie do Westy :)
Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #17 : Październik 29, 2010, 23:18:12 »

Dzięki za uzupełnienie naszej hymnodii.
Jedynie ostatni wers mi się średnio podoba, tj. to "Witamy się". Chyba witamy Cię? Możesz podać link do tego rzymskiego oryginału? Jeśli przekładałeś z angielskiego, to się zastanawiam, czy ta "pasja" nie powinna być przełożona raczej jako "uczucie", Hestia generalnie nie kojarzy mi się  z pasją, tak jak i energią - tu bym dał raczej mocą. Po tych poprawkach włączam do hymnodii.
Czyli tak:
Przybądź do mnie Hestio
Zamieszkać w mym pięknym domu
Niech ciepłe uczucia i przyjaźń przybędą też z tobą
Obdaruj nas swą mądrością
Swą mocą, swym uczuciem
Połącz się z nami w dobrej wierze
Zapal ogień w moim sercu
Płoń zawsze w mojej duszy
Witamy cię i pamiętamy o tobie

Pacal II
Gość


« #18 : Październik 29, 2010, 23:51:57 »

http://www.religioromana.net/dii_consentes/vesta.htm
Oto strona i owszem, tam powinno być witamy się. Cały hymn jest bardziej z punktu widzenia osoby pojedyńczej, czyli właściwie witam cię i pamiętam o tobie. Ale wydawało mi się, że w ten sposób będzie bardziej charakterem przypominał inne hymny z Olympeionu.

I mam jeszcze jedno pytanie, czy nie wypadałoby dać jakiegoś święta poświęconego zmarłym? Cześć oddawana im była ważnym elementem w helleniźmie, a właściwie to w każdej religii. Jest tyle świąt poświęconych Dionizosowi, więc można by jedno z nich zamienić na święto poświęcone zmarłych. Sądze, że ważne dla kształtowania charakteru człowieka jest oddawanie czci zmarłym i szacunek dla samej śmierci.

Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #19 : Październik 30, 2010, 00:09:24 »

http://www.religioromana.net/dii_consentes/vesta.htm
Oto strona i owszem, tam powinno być witamy się. Cały hymn jest bardziej z punktu widzenia osoby pojedyńczej, czyli właściwie witam cię i pamiętam o tobie. Ale wydawało mi się, że w ten sposób będzie bardziej charakterem przypominał inne hymny z Olympeionu.
Najdziwniejsze, że napisali pod tym Homeric, a to jako żywo, żadnego z hymnów homeryckich nie przypomina. Ale i tak się nadało.

I mam jeszcze jedno pytanie, czy nie wypadałoby dać jakiegoś święta poświęconego zmarłym? Cześć oddawana im była ważnym elementem w helleniźmie, a właściwie to w każdej religii. Jest tyle świąt poświęconych Dionizosowi, więc można by jedno z nich zamienić na święto poświęcone zmarłych.
Nie trzeba, gdyż Anasteria, które przewidziałem na ostatniego października łączy w sobie właśnie element dionizyjski ze świętem zmarłych. http://pantheion.pl/?art=Anthesterion#anthesteria
Zaniedbanie moje polega na tym, że świąt dionizyjskich jeszcze w ogóle nie opracowałem.... mea culpa

Załączam moją wersję, a oto instrukcja obsługi:
każdy z plików skłąda się z dwóch stron. Należy pierwszą wydrukować na odwrocie drugiej, to samo z drugim plikiem. Następnie przeciąć w poprzek obie kartkie - dostajemy cztery kartki A5, zginamy je wpół w ten sposób, by zaczynało się od tytułu, potem Hymn do Hestii i Hermesa, potem do wszystkich Bogów itd. Kartki z drugiego pliku podobnie - zaczynając od Hestionu. Na ostatniej stronie powinien być opis codziennej praktyki.
« : Październik 30, 2010, 00:19:07 Oribasios »

Pacal II
Gość


« #20 : Listopad 01, 2010, 15:45:48 »

A hymn będzie umieszczony na samym olymeionie?
Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #21 : Listopad 01, 2010, 20:15:36 »

Jasne, zaraz umieszczę, chyba, że się nie zgadzasz?

Pacal II
Gość


« #22 : Listopad 01, 2010, 21:21:51 »

Nie, nie mam, po to go w końcu przetłumaczyłem i cieszę się, że mam jakiś wkład (choćby minimalny) w Olympeion ;)
Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #23 : Listopad 04, 2010, 21:05:00 »

Przenioslem z innego wątku, bo tu chyba lepiej pasuje:
Wigilię chyba można połączyć z Kroniami/Saturnaliami, zaś Wielkanoc z jakimś świętem upamiętniającym śmierć Dionizosa z rąk tytanów i później jego ponowne narodziny. Choć nie wiem czy to nie za bezpośrednie nawiązanie ;).
Myślę, że Kronia, tak jak jest lepiej pasuje do Sylwestra, zwłaszcza wiążąc z tradycjami Saturnaliów. Co do Wielkanocy, to zgoda.

Pacal II
Gość


« #24 : Listopad 17, 2010, 19:06:57 »

Tak, patrzę na te święta i wiem, że w związku Dionizosem trzeba było pójść na pewien kompromis, ale czy jednak nie wydaje się wam dziwne, że jest mu aż tyle świąt poświęconych? Ja nie widzę jakoś równowagi w tym :/.
Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #25 : Listopad 17, 2010, 20:53:32 »

Wiesz, można spojrzeć na to inaczej: każdy z Bogów ma cały miesiąc, Dionizos tylko kilka dni w roku. Nie wszystkie z tych świąt muszą być obchodzone hucznie. Może być to po prostu dzień poświęcony jakiemuś aspektowi Bóstwa.

Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #26 : Listopad 25, 2010, 18:30:44 »

2. Jeśli chodzi o Bogów i dni tygodnia to bardziej podobało mi się to co Oribazios zaproponował kiedyś, czyli:
Poniedziałek - Artemida, Demeter - Tu tak jak na stronie [...]
Po ponad miesiącu praktyki z nową formułą, w pewnym względzie muszę przyznać rację, w innym nie.
Faktycznie Atena z Aresem pasuje średnio.
Posejdon z Dionizosem lepiej - wyrażają emocjonalną stronę natury.
Hefajstos faktycznie lepiej z Aresem
Pozostaje zatem pytanie: którego dnia czcić Atenę - w niedzielę, jak było dawniej?
Osobiście uważam, że warto rozważyć jeszcze jedną alternatywę: czwartek, kiedy czcilibyśmy Trojcę Kapitolińską.
Wiąże się to z szerszym postulatem, jaki chciałbym postawić - dalszą romanizacją kalendarza.
Już uzasadniam. Nie jesteśmy Grekami, więc nasze zafascynowanie kulturą helleńską w naturalny sposób nie może być czystym hellenizowaniem jak w przypadku rodowitych Greków. Sądzę, że nasza relacja do Hellady przypomina poniekąd relację Rzymian i winniśmy się na nim wzorować. Nie zapominajmy tez, iż dorobek Rzymian również jest cenny i warty kontynuowania.
Na czym polegać by miała dalsza romanizacja? Otóż mój postulat może zabrzmieć karkołomnie, ale myślę sobie, czy przejmując powszechnie obowiązujący kalendarz nie poszliśmy w "asymilacji" za daleko. Uważam, że religia powinna mieć w sobie pewne udziwnienia, dzięki czemu jest atrakcyjna. Dlatego myślę, czy nie warto by zastosować kalendarza julianskiego. Łączy on zalety kalendarza słonecznego (czyli nie ma problemu z księżycową zmiennością), a jednocześnie jakoś by nas jednak odróżniał.

Pacal II
Gość


« #27 : Listopad 25, 2010, 19:38:15 »

Hm, to ja może dodam na podstawie moich wrażeń, że bardzo dobrze mi pasowali Atena i Apollo w niedzielę.  Czułem, że znacznie lepiej się uczyłem i przyswajałem sobie wiedzę. W sobotę modliłem się do samego Dionizosa i o tyle ciekawe, że raz po wypiciu w ten dzień dość dużych ilości pewnego trunku świetnie się bawiłem, a rano nie miałem kaca i nadal czułem przez dość długi czas wesołość :D. Co do takiego udziwnienia to kiedyś podałem taki pomysł, żeby zamiast pojedyńczych rozrzuconych dni dla Dionizosa, wyciąć je i i zebrać w jeden cały tydzień poświęcony mu. Miesiące miałyby po 30 dni prócz Lutego.
Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #28 : Luty 09, 2011, 11:26:42 »

Dobrze więc, zmieniam wg Waszych sugestii
Na czwartek: do Zeusa i Hery
Na piątek: do Afrodyty
Na sobotę: do Dionizjosa i Posejdona
Na niedzielę: do Apollina i  Ateny
Na poniedziałek: do Artemidy i Demeter
Na wtorek: do Aresa i  Hefajstosa
Na środę: do Hermesa i Hestii

Pacal - co do soboty, picia i Dionizjosa i zresztą generalnie, można by jeszcze przemyśleć coś takiego, że np. Posejdon włada sobotą do południa, Dionizos po (aby nie rozpijać się od rana :D) - co o tym myślicie? Nie na zasadzie wyłączności dla danej pory dnia, ale pewnych akcentów.
Wtedy byłoby raczej:
Na czwartek: do Hery i Zeusa
Na piątek: do Afrodyty
Na sobotę: do Posejdona i Dionizjosa
Na niedzielę: do Ateny i Apollina   
Na poniedziałek: do Demeter i Artemidy
Na wtorek: do Aresa i  Hefajstosa
Na środę: do Hermesa i Hestii
Pomysł kalendarza juliańskiego wydaje się być kompromisowy i uzasadniony. Trzeba by wtedy przygotować taki kalendarz łączony do wydrukowania - może zresztą gdzieś w sieci jest taki? - to w każdym razie jeszcze do przemyślenia.

Asphodelus
Globalny moderator
Perses
*****

Reputacja: 2
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Marzec 19, 2010

[Politeizm Grecki (Hellenizm)] : 905


Bo ceną wolności jest wiedza.


« #29 : Luty 16, 2011, 12:21:29 »

(...)Jednym z założeń reformy Oribasiosa jest zapobieżenie rozpraszaniu się świadomości i kultu, stąd skupienie się na ścisłym gronie Olimpijczyków (powiedzmy 13). To nie oznacza oczywiście, że twierdzimy, iż inni Bogowie/Boginie nie istnieją czy nie działają. Sądzę jednak, że działają jako siły pomocnicze dla głównych Bóstw. Ich natura jest zwykle uszczegółowieniem natury ich rodziców, wyraża jakiś aspekt ich mocy.
Osobiście wychodzę od panteizmu, czyli przekonania, iż cały wszechświat jest boski, jest więc zapewne nieskończona liczba Bóstw. Olimpijczycy jednak mają tu szczególną rolę - kierowniczą, jeśli tak można powiedzieć - i jako ideały. Nie jest złe znać imiona pomniejszych bóstw, świat zaludniony w ten sposób (należaloby chyba powiedzieć zabóstwiony) jest pełniejszy i barwniejszy. Mogą być zatem elementem światopoglądu. Sądzę jednak, że systematyczne praktyki religijne powinny się skupiać na najważniejszych.(...)
Jestem w zasadzie zgodny z tym co napisałeś, ale przeglądając Olympeion widziałem tylko hymny i święta poświęcone Olimpijczykom, tak są Głównymi Bogami i to Im winno się oddawać najwięcej czci, jednakowoż całkowita ignorancja wobec bóstw pomniejszych jest niestosowna,
Cytuj
Sądzę jednak, że systematyczne praktyki religijne powinny się skupiać na najważniejszych
no zgoda, ale można by też dać jakieś ''niesystematyczne'' święto weźmy np. Heraklesowi albo Eskulapowi, (oczywiście, zdaję sobie doskonale sprawę o innych). Zrzucilibyśmy drobinę obowiązków z Apolla i Aresa chyba by się nie obrazili.  ;)
Asklepios wbrew pozorom był b. popularny i czczony jako uzdrowiciel, Herkules symbolizował by siłę i walkę z przeciwnościami. Można by im dać po jednym dniu.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rzymskie_%C5%9Bwi%C4%99ta
przeglądałem także Rzymskie Święta na wiki, tak jak mówiłeś w innym poście, że nie wzorujemy się tylko na Atenach z V wieku p.n.e patrzymy też z rzymskiej perspektywy i tam prócz Jaśniejących czci się Pomniejszych Bogów. Myślałem też o Geniuszu, jego świętem był by poprostu dzień urodzin, postaram się wymyślić dla niego jakiś hymn, jak i dla wcześniej wymienionych. Pomniejsze bóstwa mogły by wypełnić też brak proporcji i luki w kalendarzu, mozna by go tak przerobić, by był harmoniczny dla głównej 13 a dni nieproporcjonalne przypadły Bogom Pomniejszym.  Jeszcze inny koncept to taki by do nieolimpijczyków zwracać się z daną sytuacją (np. do Asklepiosa modlimy się przy cieżkiej chorobie i prosimy o uzdrowienie, bo chcoć Apollo jest ważniejszy i wyższy rangą to Asklepios jest właśnie bardziej ''nakierunkowany'' na leczenie. Jeszcze dobitniej to widać na podstawie Herkulesa i Aresa, gdy jestem np. żołnierzem służby czynnej i walcze np. w Afganie to Ares jest wysmienitym patronem i pomocnikiem. Ae załóżmy że jestem zwykłym cywilem i niosę np. ciężki kawał drewna do kominka, jest zima -30 i brnę przez śnieg z drewutni ogrodowej, do salonu w mym domu gdzie znajduje się kominek, i gdzie wrzucę ten kawał drewna. Kto mi wtedy da siłę? Ares? Raczej Herakles.

Stare na nowo się odradza... jak Fenix nieśmiertelny, ogniem fałsz wypala, by prawda na czystej ziemi zakwitła.
: « 1 2 3 4 »  
Portyk  |  Organizujmy się!  |  Olympeion (Moderator: Oribasios)  |  Wątek: Olympeion - czyli hellenizm reformowany
:  

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2011, Simple Machines
Mercury design by Bloc
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!
0.084160