Portyk
politeistów

 start  PANTHΣION    ANTYK KONTRA CHRYSTIANIZM    BLOGOSFERA
Witamy, %1$s. Zaloguj się lub zarejestruj.
Listopad 17, 2018, 20:09:48

News
Witaj w Portyku!
W razie problemów technicznych proszę o kontakt:
rutilius[m@łpa]pantheion.pl
Stats
10790 1271 238
: BorkowskiM
* subskrybuj RSS
Portyk  |  Pogaństwo  |  Mitologia (Moderator: Oribasios)  |  Wątek: Herakles a rozwój duchowy 0 i 1 Gość przegląda ten wątek.
: 1
: Herakles a rozwój duchowy  ( 4623 )

Zachęcamy do wzięcia udziału w dyskusji. Nie gryziemy! (za mocno)

Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« : Lipiec 07, 2009, 10:35:10 »

Bardzo podoba mi się nowy tekst Zaratustry o rozwoju duchowym ukazanym na przykładzie Heraklesa. Myślę o napisaniu części drugiej. Czytałem kiedyś esej Leszka Weresa - najwybitniejszego polskiego astrologa, który posługując się kluczem astrologicznym - dwunastoma znakami zodiaku, uporządkował na nowo dwanaście prac Heraklesa. W ten sposób utworzyły one cykl astrologiczny, a zatem opis drogi rozwoju. Próba Weresa, z tego co pamiętam, nie do końca mi się wydawała udaną: w pewnych przypadkach opierał się wyłącznie na zewnętrznym podobieństwie mitu do fazy zodiakalnej (np. Herakles zabił Lwa Nemejskiego - faza Lwa). Moim zdaniem trzeba by to ująć głębiej, nie co dokonywał Herakles, ale jak to czynił - w niektórych wypadkach Weres czegoś takiego próbuje, ale nie konsekwentnie. W każdym razie jest to ciekawy pomysł, który warto rozwinąć.

U44
Corax
*

Reputacja: 0
Offline Offline

U nas od: Lipiec 06, 2009

: 6


Sophia Perennis


« #1 : Lipiec 07, 2009, 15:22:57 »

Tak, ten tekst zawiera wyjaśnienie alegorycznej strony 'mitu heroicznego', który to mit powinien być dla nas drogowskazem rozwoju.
Nie zgodzę się jednak ze stwierdzeniem, że
Cytuj
Człowiek staje się Bogiem nie pomimo swego człowieczeństwa (co zakłada koncepcja przebóstwienia) ale dzięki niemu, samo człowieczeństwo zostało w herosie ubóstwione.
Uważam, na podstawie życiowego doświadczenia, że to właśnie pierwiastek ludzki znacząco utrudnia jakikolwiek rozwój i jeśli wznosimy głowę w stronę Słońca, to tylko dlatego, że posiadamy również pierwiastek boski. Dusza jest tym elementem człowieka, w którym ścierają się dwie siły: uraniczna, boska moc jego duszy i telluryczna, ludzka niemoc jego ciała.
Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #2 : Lipiec 08, 2009, 00:07:36 »

Cytuj
Człowiek staje się Bogiem nie pomimo swego człowieczeństwa (co zakłada koncepcja przebóstwienia) ale dzięki niemu, samo człowieczeństwo zostało w herosie ubóstwione.
Uważam, na podstawie życiowego doświadczenia, że to właśnie pierwiastek ludzki znacząco utrudnia jakikolwiek rozwój i jeśli wznosimy głowę w stronę Słońca, to tylko dlatego, że posiadamy również pierwiastek boski. Dusza jest tym elementem człowieka, w którym ścierają się dwie siły: uraniczna, boska moc jego duszy i telluryczna, ludzka niemoc jego ciała.
Jak wskazywałem w innym wątku, taka "duszna chirurgia" wykrawająca z człowieka to co rzekomo "tylko" ludzkie i to co boskie obca jest pierwotnej religii greckiej. Tutaj bliżej Ci będzie do chrześcijan, którym to gnostyckie mniemanie zaszczepił Paweł. Tego typu religijność zawsze pojawia w okresach gdy władza polityczna jest zbyt silna, świat zbyt uporządkowany, nie stwarzając wystarczających okazji do wyżycia się.  Spokojnie, nadworny jasnowidz Andrzeja Leppera przewiduje jeszcze kilka wojen i kryzysów w najbliższym czasie  ;D.

U44
Corax
*

Reputacja: 0
Offline Offline

U nas od: Lipiec 06, 2009

: 6


Sophia Perennis


« #3 : Lipiec 08, 2009, 06:58:58 »

Myślałem nad tym przez całą noc i chyba przyznam Ci rację.
Tzn. pójdę, za Evolą, nawet dalej - człowiek jest nawet w pewnym sensie ponad Bogami, gdyż posiada dwie natury, co pozwala mu uczestniczyć zarówno w życiu niebiańskim, jak i ziemskim. Bogowie jako tacy nie schodzą z nieba.

No chyba, że Chrystus, ale nie jestem w stanie uwierzyć w koncepcję zbawienia i odkupienia, głównie z tej przyczyny odrzuciłem chrześcijaństwo.
Georgigenes
blogerzy
Nymphus
**

Reputacja: 0
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Czerwiec 11, 2009

: 32



« #4 : Lipiec 08, 2009, 17:24:37 »

Artykuł ciekawy i rzeczowy, naświetlający te wątki duchowości chrześcijańskiej, które od razu rzucają się w oczy, jeśli porówna się chrześcijaństwo z religiami tradycyjnymi. Jeśli chodzi o ciąg dalszy czy rozwinięcie (sam Zaratustra zastrzegł, że artykuł ten jest dopiero szkicem), to można by się pokusić o porównanie Hioba z Odyseuszem. Wprawdzie wiem, że Hiob jest postacią starotestamentową, niemniej jednak jest jednym z tych bohaterów biblijnych, którego chrześcijanie bardzo często przywołują jako wzór postawy wobec swego boga i wobec cierpienia, dlatego też to porównanie uważam za zasadne. Chodzi mi o całkowicie odmienne postawy wobec losu, jaką prezentują syn Laertesa i jego biblijny "antybohater" - Odyseusz bowiem jest aktywny, a nie bierny, przemierza "morze ciemne jak wino" i dzięki swej arete, sile swojego umysłu i charakteru, dociera na Itakę, dokonuje pomsty na zalotnikach. Hiob natomiast jest żałosny w swojej absolutnej bierności, a przedstawienie go jako drapiącego ropiejące rany skorupką napawa odrazą i nie chodzi bynajmniej o chorobę zewnętrzną, lecz o wewnętrzną słabość charakteru. Odysa ściga gniew Posejdona, gdyż oślepił jego syna, Cyklopa Polifema, za namową Heliosa (urażonego wybiciem swych nieśmiertelnych trzód na Trynakii przez towarzyszy herosa) Dzeus rozłupuje jego nawę rażeniem pioruna, lecz bohater nie traci siły ducha, znosi wszystko mężnie ("serce mam w piersi na ból hartowne", jak powiada) i cały czas dąży do swojego celu, w czym wspiera go Atena, która wysoce ceni dzielność i roztropność herosa. Hiob natomiast jest statyczny i nie podejmuje żadnych działań, a los uśmiecha się do niego dzięki temu, że Jahwe "przegrał zakład" ze swoim Przeciwnikiem - sam Hiob nie podjął żądnych działań, niczego się nie nauczył ani nie stał się lepszym. Jest podobny do Odysa tylko w jednym: nie narzeka na swoją dolę, ale z drugiej strony nie podejmuje żadnych starań, aby ją zmienić, poznać siebie i cokolwiek zrozumieć. 

"To, co rzeczywiście jest mądre, chce i nie chce być zwane imieniem Dzeusa" Heraklit z Efezu
Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #5 : Lipiec 10, 2009, 15:23:10 »

Od dzisiaj systematycznie na blogu będę przedstawiał swoje rozważania na temat kolejnych dwunastu prac Heraklesa. jest to wersja wstępna, może gdy przedyskutujemy to wspólnie, zbierzmy pomysły, dałoby się zrobić z tego oddzielny dział w Pantheionie - zbierając jeszcze to, co pisał Zaratustra, a może i Georgigenes rozwinąłby swoje przemyślenia na temat Odysa?
Generalnie będę teraz offline, ale postaram się systematycznie znaleźć jakiś kabel i wrzucać kolejne partie tekstu, i zobaczyć jak skomentowaliście.
Dzisiaj dałem Wstęp oraz pierwszą pracę. Z góry dzięki za komentarze.

Georgigenes
blogerzy
Nymphus
**

Reputacja: 0
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Czerwiec 11, 2009

: 32



« #6 : Lipiec 10, 2009, 15:33:32 »

Chwilowo dopracowuję tekst o interpretacji mitologii słowiańskiej w kontekście filozofii Heraklita. Tekst o Odysie i Hiobie będzie następny w kolejce do napisania. :)

"To, co rzeczywiście jest mądre, chce i nie chce być zwane imieniem Dzeusa" Heraklit z Efezu
Feanaro
Kadra
Heliodromus
******

Reputacja: 5
Offline Offline

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Wiara słowiańska] : 1329



« #7 : Lipiec 12, 2009, 20:06:43 »

Moim zdaniem cykl o Heraklesie nie powinien się znajdować na blogu. Bardzo ubogaciłby Pantheion.

Zrozumianoż mnie? – Dionizos przeciw Ukrzyżowanemu…
Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #8 : Lipiec 12, 2009, 23:02:56 »

Wielkie dzięki, odczytuję to za przejaw aprobaty, ale niektóre interpretacje mogą być nieco dyskusyjne, więc póki co, chciałem aby poleżały na blogu, by zebrać różne opinie.

Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #9 : Lipiec 14, 2009, 00:32:34 »

Jeśli interesuje Cię astrologia a pogaństwo to są dwa teksty Jóźwiaka na ten temat:
http://www.gwiazdy.com.pl/47_04/25.html
http://gwiazdy.com.pl/49_04/25.html

Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #10 : Lipiec 15, 2009, 21:28:51 »

Dzięki za teksty, rzeczywiście ich nie znałem.
Byłbym wdzięczny za komentarze do moich interpretacji, albo chociaż ocenę (dzięki modułowi zainstalowanemu przez Rutiliusa). Mam świadomość, że niektóre mogą wchodzić za głęboko w alegoryzowanie, ale innych pomysłów nie miałem.
Gdyby ktoś miał własny pomysł na interpretację (wszystkich, albo niektórych) prac to można by - gdy już pójdzie na stronę dodać, jako alternatywną. To dobrze odpowiadałoby politeistycznemu duchowi pluralizmu.


Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #11 : Lipiec 20, 2009, 00:56:30 »

Allegoryzowanie to szacowna metoda interpretacji mitów i chyba jedyna możliwa, więc się nie krępuj. uważam, że bez większego głosowania można to dać do pantheionu, co najwyżej wyraźnie oddzielić intepretację (np. pod nagłówkiem) od samego mitu. Może mógłbyś też dać, choć we fragmetnach interpretację Weresa, zwłaszcza, ze często z nią polemizujesz.

Oribasios
Moderator
Leo
*****

Reputacja: 1
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[hellenizm reformowany] : 209



« #12 : Lipiec 26, 2009, 23:31:01 »

Wobec braku sprzeciwów czy krytycznej dyskusji pozostaje mi przyjąć, że moje interpretacje nie zostały uznane za skandaliczne na tyle, by nie umieścić ich w pantheionie, co niniejszym zacznę czynić.

Zoroastres
Poganie
Heliodromus


Reputacja: 5
Offline Offline

: Mężczyzna

U nas od: Styczeń 09, 2009

[Hellenizm reformowany] : 1187


(nie jestem zaratustrianinem)


« #13 : Lipiec 27, 2009, 02:50:42 »

Świetnie. Ja postaram się przerobić mój tekst, może posłużyć jako wstęp. - jeśli nie macie nic przeciwko.

: 1  
Portyk  |  Pogaństwo  |  Mitologia (Moderator: Oribasios)  |  Wątek: Herakles a rozwój duchowy
:  

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2011, Simple Machines
Mercury design by Bloc
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!
0.123159